Saturday 16 June 2012

SAPE YG MEREKA MAKSUDKAN???

   Asslmualaikum uols..ok,ariny rase nk update blog sgt2 ble terjumpa 1 gosip mosip kt paper metro..if uols prasan, kt paper metro msty ade ruangan SOSEH2 kan???ruangan SOSEH2 ney spt kite sedia maklong, akan meluahkan ketidakpuasan hati or gosip2 terbaru yg dowg dpt dr plbgai sumber..ariny ade tntg artis yg meletak harga tinggi..jum bace same2-


SOSEH SOSEH: Letak harga tinggi


KEBELAKANGAN ini, SS selalu mendengar rungutan mengenai sebuah kumpulan popular yang juga peserta program realiti yang baru saja menamatkan siaran musim pertamanya.
Khabarnya kumpulan itu semakin ‘demanding’ hingga untuk persembahan promosi di televisyen pun, mereka letak bayaran yang tinggi ibarat harga ‘show private’. 
Walhal, sebelum ini tidak ada masalah pun terima ‘token’ memandangkan stesen televisyen yang mengundang mereka membuat persembahan itu bukan calang-calang.

Malah, setiap kali dapat beraksi dalam konsert sempena karnival anjuran stesen itu, nama artis yang membuat persembahan pasti mendadak naik. Sikap berkira kumpulan itu khabarnya sudah lama tetapi semakin menjadi-jadi sejak mereka menang anugerah dan muncul dalam sebuah program realiti.


SS bukan hendak menangkan orang stesen TV atau pendek kata orang media tetapi sekadar hendak buka mata bagi orang yang tidak nampak impak besar sesebuah promosi dan publisiti.

Meskipun, bayaran sebuah token tidak besar namun muncul dalam program televisyen atau akhbar impaknya besar kerana mereka mendapat publisiti secara percuma selain melalui publisiti meluas juga mereka mencipta ‘branding’.

Katakanlah jika pengiklan mahu membeli slot selama lima minit, bayaran yang dikenakan kepada mereka mencecah nilai puluhan ribu ringgit hanya untuk tempoh singkat itu. Sedangkan artis banyak untungnya, sudahlah diberikan promosi percuma, dapat pula token bernilai ribuan ringgit. Betul sesetengahnya ‘demand’ kerana mereka rasa nama mereka mampu tarik jumlah penonton yang ramai.

Tetapi konsert di karnival bukannya mengenakan bayaran buat penonton pun yang membolehkan kita mengaut untung besar sekali gus berkongsi ‘peratusan’ dengan artis. Pun begitu, mereka mempunyai hak, untuk menolak sesuatu tawaran jika mereka rasa tidak berbaloi.


p/s: knape ble dya bace SOSEH2 ney, dya rase cm JOZAN la artis yg dowg mksudkan??why3??knape ble dowg da popualar,mcm2 hal dowg kena??knape msty ade yg dengki??haishh,xfhm gn dunia seni..

No comments:

Post a Comment